onsdag 6 november 2019

Det rosa Paradiset

Jodå, nu har tillgång till min ömma moders dator så nu kan jag lägga upp bilder :)

Så här bor vi:

Vy från huset
Byn heter Majengo, eller det är snarare bortanför Majengo. Från stan leder en, med ugandiska mått mätt, hyfsad grusväg. Sen är det en liten kostig som viker av och så ligger vårt hus som en liten rosa karamell ett par hundra meter in. Vi har några grannar men inget som stör. Eller ja, deras höns kacklar, tuppen galer tidigt och getterna bräker. Det tillsammans med högljudda syrsor och morsans snarkningar gör öronproppar till ett nödvändigt ont.

Gulligt, eller hur?
Någon el är inte dragen hit utan huset försörjs via solceller. Till stor irritation för modern eftersom effekten inte är nog för att föna och platta håret :D

Vi har varsitt rum. Hennes master bedroom kommer med dusch och västerländsk toalett. Och badkar...vad man nu ska med det till när det bara finns kallvatten. Man lär ju få koka ganska mycket vatten för att få någon som helst vattenvolym i karet.

Myggnät över Queen size bed
Observera toalettlocksmuff med matchande badrumsmatta!
Mitt lite mindre rum har i alla fall begåvats med en stor säng med myggnät. Även jag har en toalett, dock en long-drop och som sagt...den lämnar en del övrigt att önska vad gäller avskildhet. Till höger "dörren" från mig till köket och till vänster "toalettdörren". Morsan har då redan stövlat in två gånger under pågående...ja.

Förvaringsmöjligheter är inte prio, inte heller kuddar.

Min toa. 

"Dörren" till höger leder till köket. "Toadörren" till vänster.
Köket är enkelt men välfungerande med gasplatta. Väldigt märklig höjd på köksbänken med tanke på att ugandierna inte är särskilt långa. Hur de har lyckats skära någonting med kniven som finns är obegripligt, så idag köpte vi en ny. Kaffe får vi också eftersom mamma, av allt man kan tänkas ta med sig, prioriterade en presskanna och svenskt kaffe.

Även här skulle det behövas lite förvaringsrådgivning från Ikea.
Vardagsrummet är stort med ofantligt klumpiga möbler. Men det är för väl att det är stort för besök har vi haft varje kväll.

Vardagsrum med en mamma! 
Så har vi det här. Och i morgon har jag en hel dag alldeles för mig själv här. Det, vill jag lova, ska jag njuta av!

3 kommentarer:

  1. Hej Britt-Marie,
    Det är superkul att läsa din blogg och jag skrattar en hel del åt dina ord. Fortsätt så och ha det bäst!
    //Anders

    SvaraRadera
  2. Så himla skumt med de frånvarande dörrarna. Men underbaaart och härligt att man får vara så naturlig.

    SvaraRadera