onsdag 27 november 2019

Vän och fiende

Ahhh! Det här livet hade jag behövt en hel månad av för att komma hem som en ny männsika (klättrande på väggarna av iver). Så synd att det inte går att visa några bilder!

Jag har hittills skaffat mig en vän och en fiende. Vännen är förstås den lilla hunden :) Poppy tror jag hon heter. Efter en morgonpromenad igår möttes jag av Poppy som prompt skulle med och bada. Det vara bara det att med lågvatten var det inte bara långt till vattenbrynet, det var sjukt långgrunt också. Men har man 1 dm långa ben (hunden alltså, inte jag) så får man börja simma ganska tidigt ändå. Jag gick och gick och hon simmade och simmade. Verkade inte som hon tänkte vända. Så jag fick nöja mig med ett bad i knädjupt vatten sittande på huk med en flämtande hund i knät. Men så är hon lite smårund också, så lite simträning gjorde nog henne gott. Sedan delade vi hängmatta hela förmiddagen :) Jag läste och hon sov tätt intill. När högvattnet kom så gick det lite lättare att bada. Men då försvann hon...



Fienden då...jo det är nån som snor min tvål nattetid! Första natten försvann den och jag funderade på om jag verkligen kan vara så tankspridd att jag skulle ha promenerat iväg med den? Jag fick en ny tvål. Igår kväll när jag kom tillbaka från middagen var den borta igen! Och då var jag säääker på att jag hade lagt den i sitt snäckskal där den hör hemma. Jag tror jag har en misstänkt. Signalementet är inte så tydligt än. Men det är nån/nåt med skarpa tänder eftersom det låter rejält när den gnager i väggarna på nätterna. Och med tanke på hur stora hål den/det har gjort så är det ingen jag skulle vilja möta i mörk gränd...
En mindre misstanke tillfaller städerskan men eftersom jag är ganska säker på att den första försvann på natten så borde jag ju kunna avskriva henne?
Men en stor fråga som kvarstår är motivet? Har denna varelse ljugit och behöver tvätta munnen? Har den ovanligt skitiga ungar? Eller är det helt enkelt en kleptoman? Men om det är det sistnämnda borde jag ju ha blivit av med fler saker.
Nå, jag ska be om en ny tvål och kanske låna ett tungt glas eller nåt. Det kan säga något ytterligare om förövarens storlek och styrka.

Idag, eller iaf hittills, är det gråväder. Så lite svalare. När jag klev ut genom dörren stod den lilla Poppy där och väntade. Hon skulle prompt med på en promenad trots att det såg ut som att de som arbetar här tyckte det var en dålig idé. Så promenaden blev inte så lång. Morgondoppet blev en repris från igår. Dvs en flämtande hund i knät en bit ut i knädjupt vatten.






Nu sitter jag och äter frukost och det har börjat regna. Men det ser redan ut att ljusna vid horisonten. Jag har lånat en bok från samlingen här, så det ska nog inte behöva bli nåt problem att fördriva den här dagen heller, oavsett väder.

Ha det så mysigt i ert novemberväder ;)

1 kommentar:

  1. Låter helt fantastiskt!
    En liten hund och en bok. Låter som den perfekta semestern.
    *stora kramar*

    SvaraRadera