lördag 16 november 2019

Sista dagen i Soroti

Imorgon ska jag bege mig till Mbale för att förhoppningsvis lyckas arrangera en vandring på mount Elgon. Hur det går med det återstår att se...jag har både försökt maila och ringa utan att få svar. Det krävs nämligen att man har tillstånd och att man har med sig beväpnad guide så det hänger på om det går att få tag på nån sån.

Programmet idag bestod dels av prova klänningarna hos Salomi och dels besöka Jessica och Simon inte så långt därifrån.

När vi kom dit satt Salomi fortfarande och sydde på mina klnningar, men vi blev bjudna på juice och småprat och en timme eller så senare, var det daga att prova. Den ena satt som den skulle, men på den andra hade hon missbedömt storleken på min rumpa. Så den var näst intill omöjlig att få på men hon lyckades till slut, men konstaterade att hon nog behövde lägga ut den liiite, haha. Att det blev två klänningar berodde på att tyget vi köpte räckte till det.

Mitt tyg: Det kanske minst tokiga
av tillgängliga tyger :)


Klännningen som passade. Den har 
en gullig liten krage som inte syns 
på bild. Grace bredvid :)


Den andra som satt som ett körvaskinn runt 
baken. Salomi bredvid lovade att sy ut den...


Sen "footade" vi till Jessica och Simon. Där blev vi runtvisade i deras trädgård. De föder upp fiskar, höns, några grisar och getter. Och odlar allehanda grönsaker och frukter. Tack vare att de är i stort sett självförsörjande på mat så har de kunnat lägga lönerna på att bygga ett stort hus och håller på att bygga fler hus med rum att hyra ut. Tex till studenter på det närliggande universitet. Det är svårt att få lån för att bygga och räntan är hög, så istället bygger de sakta tegelsten för tegelsten.

Jessica och Simons hus. Stort men ännu inte helt klart efter 9 år


Jag och Jessica utanför deras hus. Icke-nyttoväxter 
ser man inte så ofta! Till mammas stora glädje 
hadejag idag den gula gulliga klänningen 

Fiskdammarna och i bakgrunden husen de håller på att bygga


Grönsakerna närmast huset är prydligt inramade av klippta häckar


Apelsinträden dignar av frukt


Ananas på gång!

Värt att notera är att det stora huset har kyl och frys! Det är det nog inte många som har. De hade också gasspis med ugn, vilket inte heller hör till vanligheterna. Vi blev bjudna på en riktig braklunch. Och mer juice av flera sorter. Mums! Misstänker att Salomi kommer att behöva lägga ut klänningarna ännu mer ;)



Mycket prat senare och en kasse med apelsiner och auberginer rikare, footade vi tillbaka till Salomi. Hon ville absolut skicka med mig en burk mungbönsgryta eftersom jag vid något tillfälle sa att jag gillar mungbönor. Mörkret kommer fort här och när det var dags att åka hem eskorterades vi av 6 personer för att hitta en boda. Många hejdå att säga. Alla vill konstigt nog att jag kommer tillbaka. Men det är klart, de är ju artiga. Jag har också lovat att hälsa alla därhemma :)

Så idag har helt klart varit en mer lättbegriplig dag. Det enda oförutsedda var morsans vurpa på platt mark. Skrubbsåret skapade stort engagemang med tvätt och att skicka någon att köpa sprit och plåster. Omtanke!




Så nu ska jag packa ihop mig själv inför morgondagens avfärd. Jag lämnar min ömma moder behind. Och därmed också hennes dator, så antagligen blir det bildfattigt här. Eller kanske fattigt överhuvudtaget. Vi får se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar