torsdag 7 november 2019

Lugn och ro :)

Igår kväll begav sig mamma med buss till Kampala. Så när som på ett rejält åskväder blev det väldigt lugnt.

Så idag har jag riktigt slappat! Tvättat lite kläder men i övrigt mest läst, vilat och sovit. Eller ja, faktiskt träffade jag några människor. Sandra som var här första kvällen (och som känner husets ägare) kom förbi för att hämta några saker. Så vi småpratade lite och så hängde jag med henne tillbaka en bit och träffade Dennis som också var här första kvällen. Han är hantverkare så jag kikade in i hans snickeri när han höll på med en uppsättning möbler. I dörren stod ett gäng nyfikna ungar och tittade storögt på muzungun (mig alltså). Jag hälsade artigt och tog dem i hand varpå den minsta gav upp ett illvrål och försvann där ifrån. Det är klart, möter man ett livs levande spöke så blir man ju skraj!

Dennis i sin verkstad
Sandra (i ryggen har jag ett tiotal nyfikna ungar)


Igår hade vi besök av Solomon, sonen i en familj mamma känner (som vi hälsade på häromdagen). Han kom med papaya, guava och sötpotatis från deras odlingar.

De känns hemskt lyxigt att fylla faten med färska grönsaker och frukt! De må vara så att de inte uppfyller eu-standard storleksmässigt och lite fula och kantstötta här och där är de också. Men såååå goda! Det går ingen nöd på mig!

Apelsinsäsong! Mycket goda 
men med mååååånga kärnor.
Guava i framkant, papaya storlek XL bakom


Lök (röd), vitlök, ingefära, paprika, tomat, 
citron (ja gröna) och jääääättestora sötpotatisar.
Vanliga gula bananer och matoke, gröna bananer som 
de kokar till oigenkännlighet...en massiv grötaktig maträtt.

Ja visst ja. Idag råkade jag visst var ute en stund utan solskydd på mitt känsliga skinn. Så nu är jag mer råååååsa än huset. Det bjuder jag inte på något fotobevis på. Avslutar istället med bilder från kvällens regn och skymning.



Mamsen är tillbaka nu, så imorgon är det nog slut på lugnet.

3 kommentarer: