lördag 23 november 2019

Sipi falls och vidare

Nu har jag alltså befunnit mig knappt två dygn i det normalt turisttäta Sipi falls. Mest känt antar jag för sina vattenfall och närheten till Mount Elgons nationalpark. Just nu är det nog lite lågsäsong, så jag var helt ensam på stället första natten. Förstår varför de erbjöd mig en gratisnatt här ihop med vandringspaketet. De tjänar ju några kronor på det jag äter och dricker...


Sipi falls lodge där jag bor!




Restaurangbyggnaden


Dukat för frukost åt mig med utsikt över vattenfallet.


Givetvis är de också väldigt ivriga att erbjuda guidningar hit och dit. Mina trötta fötter talade till mig och beställde kortast möjliga tur till det närmaste vattenfallet. Men det kunde jag väl ha begripit att det inte var någon bilväg ner dit direkt. Så det var bara att snöra på sig kängorna runt skavsåren igen och försöka trippa ner på hala stenar och lera en jäkla massa höjdmeter utan att ramla. Till på köpet började det regna så det blev inte precis mindre halt... Som den gentleman guiden var bröt han ett bananblad och gav mig. "Local umberella" sa han och flinade. Så trist att inte visa det på bild :)


Guide Livingston


Ja men här det ju:
The local umberella!!

Vattenfallet var häftigt, men än häftigare är det med alla som bor och odlar i dessa stupbranta sluttningar. Det finns inte en kvadratmeter som inte är uppodlad.

Jag var också på en Coffee tour i byn ovanför. Dit var det också längre att gå än mina fötter förväntade sig. Väl där jag fick göra kaffe för hand. Alltså skala, torka (nja, hit var det förstås förberett för att besöket inte skulle ta ett par veckor) skala igen, separera skal från bönor, rosta över öppen eld, mala i trämortel och slutligen dricka. Helt ok kaffe!


Sortera bort skal


Rosta


Mala


Koka och dricka


Nu beger jag mig till Entebbe för att på söndag flyga till Dar es Salaam, Tanzania :)

1 kommentar: